NTP-TEHETSEG-23-0134

NŐ a tét – a FOCENOSZ tehetséggondozói programja

(NTP-TEHETSEG-23-0134)

Projekt célja

A küldetésünk ennek szellemében pontosan az, hogy hozzátegyük az oktatási intézményekben megszerzett általános tudáshoz azt a hiányzó láncszemet, amellyel a diákok az ismereteiket cselekvési tervbe tudják önteni egy bizonyos cél elérése érdekében, és azt kellő önfegyelemmel, kitartással, elkötelezettséggel állhatatosan véghez is tudják vinni.

Az általános ismeretek mellé egy olyan gyakorlati tudást akarunk adni, amelynek segítségével kideríthetik személyiségük rejtett tartalékait, erőforrásaikat, megtanulnak célt kitűzni, hatékonyan gazdálkodni az idővel, erőszakmentesen kommunikálni, pénzügyeiket kezelni, egészséges és környezettudatos életmódot kialakítani.

Mindezek mellé olyan lelki állóképességet kifejleszteni, amely segít a változásokhoz való rugalmas alkalmazkodásban, csökkenti a stresszt, a szorongást, hozzájárul ahhoz, hogy bármilyen bizonytalan helyzetben is szilárd talajon álljanak azzal a meggyőződéssel, hogy a váratlan helyzeteket is megfelelő módon tudják majd kezelni.

Projekt tervezett célcsoportja

A programba összesen 16 fő általános és középiskolás tanuló bevonását tervezzük az alábbi kritériumok mentén:

Elsődleges célcsoport a bevont tanuló:            16 fő

         ebből tehetségígéret                9 fő

         ebből tehetség                         5 fő

         ebből kiemelten tehetséges      2 fő

         ebből fogyatékos                      2 fő

         ebből hátrányos helyzetű         8 fő

         ebből roma                               10 fő

         ebből fiú                                  6 fő

         ebből általános iskolás              7 fő    (7. és 8. osztály)

         ebből középiskolás                   4 fő

         ebből szakképzésben tanul       5 fő

Másodlagos célcsoport a bevont szülők száma 20 fő

Harmadlagos célcsoport a mérésbe bevont tanulók száma 45-50 fő

A célcsoport kiválasztása során fontos szempont volt a nemek szerinti arányos bevonás, a hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű tanulók, kiemelten roma tanulók bevonása. Hiszünk abban, hogy mindenkiben ott a tehetség, s a tanulás mellett erre is kell figyelmet fordítani. Nehéz sorsú tanulóink az iskolában erre kisebb figyelmet tudnak fordítani. Ezért fontos, hogy az iskola és a tanulás mellett a projektünk a diákok valós érdeklődési területeit célozza meg, s ezen belül élménypedagógiai és projektmódszertan segítségével mélyítsék tudásukat.

Projekt szakmai tartalma

Az újfajta mérési szoftver segítségével útmutatót biztosítunk a gyermek, szülő és nevelő számára a gyermek legsikeresebb tanulási módszertanával, motivációjával és viselkedési mechanizmusaival kapcsolatban.

Irányt mutatunk, hogy milyen területen, milyen módszertannal tud leginkább érvényesülni tanulmányai során, illetve a gyermekkel szembeni reális elvárások meghatározásában is jelentős segítséget nyújt. Összességében tehát fontos információkat biztosít a gyermek, valamint a szülők és nevelők számára egyaránt a viselkedési szempontból egyik legintenzívebben változó időszakban a gyermek valódi megértéséhez, motivációjának szem előtt tartásához, illetve az iskolai és magánéleti fejlődéséhez.

A választott tehetségterületeink: interperszonális és intraperszonális kapcsolatok fejlesztés, valamint a művészeti (zenei, táncos és képzőművészeti) készségfejlesztés. Ehhez három tudományterületet választottunk, ahol tapasztalatalapú tanulás mellett maguk is átélhetik a tudásuk mélyítését: agár, társadalomtudomány és a művészet.

Személyiségfejlesztő foglalkozáson hat témára dolgoztuk ki a tréninget: az önismeret, a kommunikáció, a reziliencia, a problémamegoldás, a stresszkezelés és az érzelmi intelligencia fejlesztése. Itt olyan gyakorlati tudásadást sajátíthatnak el a diákok, amelynek segítségével felismerhetik személyiségük rejtett tartalékait, külső és belső erőforrásaikat, megtanulnak célt kitűzni, hatékonyan gazdálkodni az idővel, erőszakmentesen kommunikálni, egészséges és környezettudatos életmódot kialakítani.

A nők helyzetét vizsgáljuk meg különböző szakterületek, tudományterületek nézőpontja szerint. Megvizsgáljuk a női közösség együttműködésének lehetőségeit, műhelyfoglalkozások keretében a nők munkaerőpiaci helytállását, a megküzdési technikák fejlesztését, a nők vállalkozóvá válását és a családok stabilitását vesszük górcső alá.

Négy – látszólag különböző – műhelyfoglalkozás keretében agrár, projektmenedzsmenti, fenntarthatósági és művéseti megközelítéssel, sokfajta módszertani technika, eszköz alkalmazásával szakértőink felkészíti a diákokat egy saját kutatás, projektötlet, előadás, performans bemutatására, mely az önkifejezésük eszközei lesznek.

A Women’s Lab divíziónk kapcsán a vidékfejlesztés lehetőségeivel, a nők helyzetével foglalkozunk négy műhelyfoglalkozás keretében:

-Agrár-műhely a nők szerepét tárja fel a hagyományápolás és értékteremtés, a nők számára szóló helyi termékek és szolgáltatások területén. Ezen foglalkozás-sorozaton szakértőnk segítségével olyan projektötleteket dolgoznak ki a diákok, melyek az agrár szektor megismerését, a vidékfejlesztés lehetőséget szolgálják – diák szemmel. A Women’s Lab divíziónk egyik témája a vidékfejlesztés, a hagyományápolás, a hagyományos értékrend átadása. Ennek egyik lehetséges kifejező területe az agrártudomány. Vidéki, alföldi városiként fontos számunka az anyaföld szeretete, annak gazdaságos használata és óvása, a helyi termékek előállításának és fogyasztásának népszerűsítése. Ezt a szemléletet szeretnénk átadni a diákok számára, s mindehhez kapcsolódó ismeretek tapasztalatalapú tanulását céloztuk meg.

– A társadalomtudományok egyik témája az esélyegyenlőség vizsgálata lesz, azaz egy mini kutatás keretében bemutatásra kerül, hogy a térségben élő nők hogyan tudnak hozzájárulni a vidékfejlesztéshez.

– A harmadik műhelyünk a globális neveléssel, a fenntarthatósággal és a klíma-szorongással foglalkozik. Itt interaktív előadások kidolgozásával, feldolgozásával és jó gyakorlatok bemutatásával dolgoznak a diákok.

– A művészeti műhely is a vidékfejlesztés női szerepvállalását járja körül, azaz olyan zenei performaszok, tánc koreográfiák, vagy rajz és / vagy festmények alkotások bemutatását jelentik, melyek a nők felelősségvállalását, önkifejezését mutatják be.

A műhelyfoglalkozásokat a folyamatos mentorálás segíti, valamint a szülőkkel való folyamatos kapcsolattartás.

A mentorálás több szinten is értéket képvisel: előnyös a mentorált, a mentor és az egész projekt számára. A folyamat hosszú távon hozzájárul az egyéni, szervezeti és projekt sikerekhez is. A hatékony mentorok általában példaképként működnek mentoráltjuk számára, és útmutatást nyújtanak céljaik elérésében.

A műhelyfoglalkozások szakmai feladatainak elvégzésében, a tanulási-kutatási-prezentációs folyamatban a tanulók támogatása.

Ehhez járul hozzá további két alkalom, amikor a szülők számára mentálhigiénés támogatást és tehetségedukációt célzó szakmai kerekasztalt biztosítunk.

A résztvevők számára közösségfejlesztő programként tudatos jelenlét túrát szervezünk, ahol megtanulják a stresszkezelés technikáit, a tudatosság jótékony hatásait.

A projekt zárásaként egy konferencia keretében mutatják be a tanulók a projektjeiket, a végproduktum felé vezető útról szóló rövidfilmet, valamint írásos kiadványaikat.