Újvárosi Tanoda

Rövid távú célok

Jelen program lehetőséget teremt a hátrányos helyzetű, köztük roma tanulók igényeire és a helyi szükségletekre rugalmasan reagálni tudó tanodánk továbbfejlesztésére. Közvetlen cél a résztvevő hátrányos helyzetű, kiemelten roma tanulók komplex személyiségfejlesztése, életpálya-építése nem formális, informális keretek között, a tanulói és helyi szükségletekre reagálva.

Rövid távú céljainkat az alábbiakban határoztuk meg:

  • a tanodába kerülő tanulók (25 fő) iskolai eredményességét elősegítése, ezáltal csökkentve az iskolai lemorzsolódásukat,
  • egyéni fejlődésük támogatása, egyéni igények figyelembevétele,
  • szociokulturális háttér biztosítása,
  • otthonos, tanulásra és kulturálódásra motiváló fizikai tér megteremtése a gyermekek számára,
  • pozitív életvezetési minták átadása,
  • továbbtanulását, pályaválasztását és életpálya-építését elősegítő szolgáltatások nyújtása
  • önálló ismeretszerzésre való képesség kialakítása,
  • a gyermekek családi támogatottságának erősítése,
  • olyan valós együttműködési háló kialakítása, melyben a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek reszocializációja sikeresen megvalósul.

Az ellátás igénybevételének módja

Tanuló szóbeli jelentkezése után egyeztetés történik a jelentkező oktatási intézményével, majd a szülővel. A szülő beleegyezése után kerül kitöltésre a szülői nyilatkozat.

A tanodai szolgáltatás rendszeres igénybe vevője legalább heti 2 alkalommal, legalább heti 4 órában jelen van a tanodában, részt vesz a tanoda által szervezett programokon.

A szülők, gyerekek, valamint az oktatási intézménnyel történt tájékoztatásokat, egyeztetéseket követően tanulói szerződés megkötésére került sor. A tanodai nyitvatartási órákon mentor-szakemberek, tantárgyi fejlesztő szakemberek közreműködésével a tanodai programba vont tanulók számára biztosítjuk a tanodai tevékenységekben történő részvételt.

Az egyéni fejlődést támogató motivációs tervek elkészítésére eddigi tapasztalatainkat alapul véve jól kidolgozott dokumentumot alkalmazunk

Fejlesztő tevékenységek megvalósítása a tanuló egyéni szükségletei szerint. A tanulóknál a mérési eredmények, az iskolai teljesítmény (jegyek, szaktanári értékelések) alapján, valamint a gyermek és a törvényes képviselő kérésének megfelelően kerül kialakításra a fejlesztendő területek meghatározása.

A tanodai tevékenységbe bevont szakembereket úgy választjuk ki, hogy megfelelő tapasztalattal rendelkezzenek felzárkóztatási programok megvalósításában. A bevonásra kerülő 4 fő mentor-szakember komplex támogatást nyújt a hozzárendelt gyermekek részére. 1 fő mentor-szakember 6-7 fő tanodai gyermek életútját kíséri végig. A foglalkozások alkalmával kiemelten foglalkozik az önálló tanulás képességének kialakításával, a tanulót segítő technikák megtalálásával, elsajátításával.

Ugyan nem célja tanodánknak az iskolai házi feladat és iskolai órára való felkészítés, de ez elengedhetetlen a sikeres iskolai karrier, teljesítmény eléréséhez. Ezért az egyéni és csoportos foglalkozásokon is figyelembe veszik tanodai szaktanáraink az iskolai követelményeket, haladást, tananyagot. A szövegértés, matematika kiemelt szerepet kap, mivel nagyon sok tanulónál nehézséget okoz. A tematikus hétköznapok közül szövegértési képesség fejlesztését heti 4 órában egyéni és kiscsoportos szövegértési foglalkozásban valósítjuk meg. Matematikai fejlesztés heti 4 órában egyéni és kiscsoportos reál műveltségi foglalkozás keretében történik.

A tanulók fejlesztése a tantárgyi fejlesztés mellett a szocializációs funkciók, a szociális képességek fejlesztését is jelenti. Ehhez elengedhetetlen a személyiség formálása, különösen fontos ez prepubertás, valamint serdülőkorban. Fontos az iránymutatás, mely megvalósul a különböző foglalkozásokon. Kiemelt szerepet kap a drámapedagógia, társasjáték pedagógia, élménypedagógia eszközrendszere, ezáltal segítve a fiatalok pozitív jövőképének kialakítását. Erre a módszertanra építkező csapatépítő játékok a gyerekek által kedvelt tevékenységek tanodánkban, új élmények megélését jelentik, mellyel tovább színesíthetjük palettánkat. Ezeken a napokon foglalkozunk az én tudatossággal, az önszabályozással, az empatikus készség, a társas készségek (pl.: együttműködés, konfliktuskezelés) fejlesztésével. Foglalkozásainkon kommunikációs, döntési, együttműködési, problémamegoldó, kritikai gondolkodási készségfejlesztés mellett a hon és népismeret, az egyetemes és nemzeti kultúra, valamint a szubkultúrák megismerése is zajlik.

Fontosnak tartjuk, hogy a diákok megtanuljanak tanulni, hogy érezzék a tanulás iránti vágyat, motivációt. A mi célcsoportunknál erre kell nagy erőfeszítést tenni. Sajnos már ebben a korban rendkívül kiábrándultak a fiatalok. Ez főleg a 6-7. osztályos tanulókra jellemző. A középiskolásainknál a motiváció, a kitartás fenntartása okoz nehézséget.

Tudatos életpálya-építés során célunk az iskolai karrierrel és a családi élettel kapcsolatos döntési helyzetek támogatása, tudatos iskolaválasztás és életpálya-építés segítése, továbbá a személyes és a szociális kompetencia fejlesztése.

Szociális és érzelmi nevelés

  • Az önkifejezés lehetőségeinek megismertetése.
  • Az én-tudat fejlődésének segítése (énkép kialakítása).
  • Lehetőség biztosítása a különféle élmények és érzelmek megélésére, kifejezésére.
  • Az élmények és a velük kapcsolatos érzelmek értelmezésében, kezelésében való segítségnyújtás.
  • A gyerekek képessé tétele más emberek hangulatának, érzelmeinek felismerésére, és az arra való reagálásra (pl. együtt örülés, vigasztalás).
  • A motiváció erősítése.
  • Az együttműködési készség fejlesztése.
  • A közösségi magatartás kialakítása (felnőtt-gyermek, gyermek-gyermek viszonylatban).
  • A helyes viselkedési formák megismertetése, elsajátíttatása.
  • Dramatikus technikák és a bábjáték alapjainak megtanítása.
  • A csoportos és az egyéni tevékenykedések arányának helyes megválasztása
  • Pozitív, reális énkép kialakítása a tanulók értelmi szintjének megfelelően.
  • Döntési helyzetek teremtése, melyekben a tanulók szabadon választhatnak tevékenységek, játékok, ételek, stb. közül, valamint ezek biztosítása.
  • Reális és egységes, a tanulók állapotához, ugyanakkor életkorához is a lehető legjobban igazodó elvárások kialakítása, megismertetése.
  • Kommunikációs eszközök és technikák biztosítása és alkalmazása.

Fontos, hogy a tanodánk mintát nyújtson a rossz szokások, ingerszegény életmód pozitív irányba történő változásához. Ennek érdekében többször szervezünk belső tanodai programokat, klubokat az egészséges életmódra nevelés jegyében. A témák között szerepel az egészséges táplálkozás, főzőklub, környezetvédelem, környezeti hatások, egészség, testi higiénia. Játékos formában bevezetjük tanodásainkat a háztartásgazdálkodás rejtelmeibe. Pénzhét keretében az anyagi nehézségek megoldási lehetőségeinek megismerésére  szervezünk tanodai programot. Emellett nagyon fontosnak tartjuk a családi életre nevelést.

Iskolai életút és pályaorientáció támogatása

Ahhoz, hogy jó döntést hozhassunk a pályánk megtalálásában négy dolog szükséges:

  1. Nagyjából reális kép önmagunkról. Ebben különösen azoknak a tulajdonságoknak és képességeknek a feltérképezése fontos, melyek a későbbi pálya betöltéséhez szükségesek.
  2. Széleskörű ismeretek a választható szakmákról
  3. A munkaerő piaci környezet ismerete. Nyilván érdemes figyelembe venni például azt, hogy milyen szintű a túlképzés, milyenek az elhelyezkedési lehetőségek az adott területen.
  4. A képzési lehetőségekre vonatkozó ismeretek.

Ezekre építkezve alakítjuk ki pályaorientációs foglalkozásainkat a tanévek alatt. Itt a tanodai beszélgetések mellett tesztek segítségével fejleszthetik a tanulók önismeretüket, képességeiket, reális visszajelzést kapnak a választott szakmáról. A pályaválasztás egyrészt a FIT és a helyi Szakképzési Centrumok és középiskolák, valamint felsőfokú intézmények megismerésével, másrészt mintát nyújtó beszélgetésekkel, valamint pályaorientációs foglalkozásokkal valósul meg. Az intézmények bemutatása egyrészt hospitálással, óralátogatással, másrészt szakmák megismerésével történik. Szakembereink ezt is segítik, valamint az iskolai közösségi önkéntes munka is előmozdítja a minták, tapasztalatok átadását. A JNSZ Megyei Kormányhivatal Foglalkozási Főosztálya által szervezett pályaválasztási napokra és egyéni oktatási kiállításokra eljuttatjuk érdeklődő tanodásainkat.

A tanoda programban részt vevő tanulók kortárs segítése már az előző tanodai ciklusokban kialakításra került. Az iskolai közösségi önkéntes munkában középiskolások szívesen tanultak a kisebbekkel, valamint – főként az idegen nyelvi beszélgetésekben, házi feladatok elkészítésében vállaltak segítséget.

A tanoda olyan szabadidős tevékenységeket biztosít, mely az élményszerzés mellett a tapasztalatalapú megismerést, tanulást is szolgálja. A célcsoport igényeit folyamatosan figyelembe kell venni, hiszen értük szól a programunk. Szervezetünk régi alapelve, hogy egy célcsoportért tenni, csak az ő bevonásukkal lehetséges. A szabadidős tevékenységek tervezése is az ők ötletei alapján kerültek meghatározásra, illetve a későbbi konkretizálás (pl.: mozifilm kiválasztása) is velük történik. A teljes, harmonikus személyiség kialakításához hozzátartozik a sport és kulturális nevelés.

Célunk, hogy minél több lehetőséget bemutassunk a gyerekeknek, megtapasztaljanak olyan sportokat, melyekre nem lenne máshogy lehetőségük. Lehetőségeinkhez mérten sok sportágat játszunk a gyerekekkel (foci, kosár, röplabda, tollas, ping-pong, lábtenisz, csocsó, darts).

A kulturális sokszínűséget fontosnak tartjuk megmutatni a gyerekeknek. Sok esetben egy nagyon zárt világban élnek, alapvetően mégis kevés inger éri őket. A tanodai munkánk során egy általános, minőségi értékeket megjelenítő kultúrát kívánunk bemutatni.

Kedvelt, de inkább a szórakoztatást szolgáló a mozi és színházlátogatás. Az egyre nagyobb szerepet kapott a multiplex helyett a művész mozi, mert itt a gyerekek maguk választhatják ki a filmeket.

Művészeti alkotótevékenység keretében kézműves foglalkozások valósulnak meg. Ezeknek a bemutatása a tanodában, valamint, valamint a kézműves alkotásokból összeállított kiállításokon történik.

.

Tanodán kívüli programként négy alkalommalmás oktatási intézménnyel együttműködve, közös kosár-, foci- esetleg darts délutánt valósítunk meg, amely elősegíti a tanodások társadalmi integrációját, bekapcsolódnak hasonló korú társaik mindennapjaiba. Ezek mellett jelenik meg a színház és/vagy mozilátogatás tanodásaink igényeinek figyelembevételével.

Családi közösségi programokat, tanodánkban és a lakóhelyükön együttműködő partnerünk által működtetett Csillagház-Cserhaj Szolgáltató Pontban valósítjuk meg összesen 4 alkalommal, ahol a családtagok is bevonásra kerülnek. A családokkal való kapcsolat, bizalmi légkör kialakításának, valamint a tanodai életbe való bekapcsolásának egyik bevált módja a szülők bevonásával megvalósuló családi közösségi programok megvalósítása, amelyeket legalább négy alkalommal szeretnénk folytatni (farsang, anyák napja, őszi vigasság, családi mikulás, fenyőünnep).

Nyitott tanodai program szervezése több alkalommal iskolatársakkal, családtagokkal, a jelzőrendszer szakembereivel, együttműködő partnerekkel, illetve a helyi közösséggel való megismertetése céljából. Farsangi mulatság szervezésével a gyerekek jelmezes bemutatkozását zenés, kulturális programmal kötjük össze, melyre szintén betekintést nyerhetnek az érdeklődők. Kiállításon bemutatjuk a tanodás gyerekek által készített alkotásokat. A nyitott tanodai programon résztvevő gyerekek, felnőttek, családtagok bekapcsolódhatnak a kulturális, zenés, táncos délutáni programba. Sokszor találkozunk azzal, hogy a tevékenységekben nem érintettek (osztálytársak, tanárok, más oktatási intézmény tanulói, tanárai, együttműködő partnerek szakemberei) kíváncsiak a tanodában zajló munkára, ezért nyílt hét keretében biztosítjuk az érdeklődőknek a tanodai foglalkozásokba történő betekintést.

A szoros kapcsolattartást a napi telefonos, vagy személyes beszélgetések, évente legalább két családlátogatás, fogadóórák biztosítása mellett a családi közösségi rendezvények is szolgálják. Nagyon fontosnak tarjuk, hogy a családlátogatások alkalmával olyan széleskörű tájékoztatást nyújtsunk, mellyel megkönnyíthetjük a családok mindennapjait, erről családlátogatási napló készül.

Szakmai műhelyek: évente kétszer szakmai műhely – módszertani tapasztalatcsere – keretében a tanoda-, a nevelési-oktatási intézmény-, a családsegítő szolgálat-, tanoda programot megvalósító szervezetek szakembereinek-, valamint egyéb együttműködő partnerek szakembereinek részvételével valósul meg. Úgy gondoljuk, hogy a tanodánk olyan szegregátumokban, illetve a városban működő többi tanoda pedig leszakadó városrészben tud feladatot ellátni, mely elengedhetetlen egy megyeszékhely integrációs folyamatához.

A közösségi tér kialakításánál figyelmet fordítottunk arra, hogy az a gyerekeknek, a programba betekintő látogatóknak, családtagoknak, valamint a szakmai, együttműködő partnerek szakembereinek az egyaránt megfeleljen. Összesen 6 db szakmai műhelyt szervezünk a megvalósult tevékenységekhez kapcsolódó témák feldolgozásával.

A tanodai foglalkozások mellett nagy motiváló eszköz volt (sajnos!) kisétkeztetés biztosítása, az ingyenes uzsonna. Sajnos sok olyan gyermek van, akiknek olyanok a körülményeik, hogy csak az iskola által nyújtott étkezéseken esznek. Ezért fontos, hogy tanodánk a délutáni foglalkozásokhoz biztosítson egyszeri hideg étkezést.

A szolgáltatás tárgyi feltételei, szolgáltatás ideje

A tanoda épületének kialakítása és berendezése az előző tanodai programban került kialakításra, mely közel 150 nm2-en vált a gyerekek közösségi színterévé. Rendelkezünk 2 db jól szellőztethető, fűthető és természetes fénnyel megvilágított, bútorozott, padokkal, székekkel, polcokkal, szekrényekkel ellátott helyiséggel.

Egy helyiség 34 m2, másik helyiség 42 m2 alapterületű. A két helyiség összenyitható, összenyitásával alkalmas 50 fő befogadására. Egyéni és kiscsoportos fejlesztésre alkalmas fejlesztő szoba: 25 m2, Informatika helyiség: 20 m2. Az épületben külön fiú, lány, felnőtt mosdó van biztosítva, folyóvíz vételére alkalmas kézmosóval.

Hideg, meleg vízzel, mosogatóval, étkezési célra használt konyhai felszerelések tárolására alkalmas, munkafelülettel ellátott konyhaszekrény, hűtőszekrény is kialakításra került. Az ingatlan önálló udvarral rendelkezik, foglalkozások megtartására is alkalmas területtel. Közelben, de nem saját tulajdonban rendelkezésre áll játszótér, famászó, valamint futball-, kosárpálya.

Info-kommunikációs eszközök használatának támogatása

Eddigi tanodai múltunkban sokat foglalkoztunk a számítógép hardver és szoftver elméleti és gyakorlati oktatásával, fejlesztésével. Az egyéb fejlesztési területekhez kapcsoljuk a számítógépezést (pl.: tantárgyi témákhoz, pps bemutatók készítése, fotó- és újságszerkesztés az újságkészítéséhez, kutatómunkák folytatása stb).

Célunk, hogy a közkedvelt közösségi oldalak és szórakoztató játékok, zenehallgatás mellett bemutassuk, hogy mennyi hasznos, a hétköznapi tanuláshoz, feladatainkhoz kapcsolódó tevékenységekre használható az internet. A tanulásmódszertannal összekapcsolva bemutatjuk az internet lehetőségeit, melyeket a tanulásuk során is hasznosíthatnak.

Külön teremben 2 db asztali számítógép monitorral, 1 laptop, valamint 10 db régi és 5 db új táblagép áll a gyerekek rendelkezésére, az internet elérés folyamatosan biztosított. Rendelkezésre álló egyéb eszközök: 1 db projektor és 1 db nyomtató, 2 db falitábla, 1 db flipchart tábla, fejlesztő szoftverek és társaskjátékok állnak rendelkezésre.

Előzmények / régi projektek

A Déli Iparterület I. komplex telepprogramja, a TÁMOP-5.3.6-11/1 „Tanulás és közösségfejlesztés – Komplex humán szolgáltatás hozzáférés biztosítása Szolnokon” projekt 2012-2015 között valósult meg. A programban elsősorban felzárkóztató és betanító képzések (7-8. felzárkóztató, háztartásvezetési ismeretek, kőműves, parkgondozó), csoportos foglalkozások, rendezvények, tanácsadások, folyamatos mentorálás és pszichoszociális, mentálhigiénés segítés nyújtása, Szolgáltató Pont kialakítása, egyéni fejlesztési terv készítése, ügyintézés segítése, gyermekfelügyelet biztosítása szerepelt, melyek az itt élő lakosok, beleértve a tanodás gyermekek, szüleik és családtagjaik társadalmi felzárkózását, integrációját, szolgáltatásokhoz való hozzáférését, foglalkoztathatóságuk növelését célozta.  A projektben kialakított Csillagház-Cserhaj Szolgáltató Pont működtetését az önkormányzati  finanszírozással a 2016-2017. években szervezetünk látta el. 2018. óta a feladatot együttműködő partnerünk, a Környezetgazdálkodási és Munkaerő-piaci Szociális Szövetkezet látja el.

A TOP-6.9.1-15-SL1-2016-00001 „Komplex Telep II. – Törteli út környéki szegregátum társadalmi felzárkózást célzó fejlesztése” elnevezésű projektben konzorciumi partnerként 2016. december-2019. január között folyamatos jelenlét típusú szociális munkát végeztünk és különböző képzések megvalósítására került sor: alapkompetencia fejlesztés, környezetvédelmi ismeretek, lakókörnyezet karbantartás, tisztítás-technológiai szakmunkás, készségfejlesztő, egészségfejlesztő, motivációs és személyiségfejlesztő tréningek, továbbá varró/barkácsklub biztosítása a projekt célcsoportja részére. A tanodás gyermekek többsége a szegregátumban, vagy a környező utcákban él, így a célcsoport részét képezték a tanodás gyerekek és családtagjaik. A projekt célja az akcióterületen a szegénység, a társadalmi- és munkaerő-piaci hátrányok újratermelődésének megállítása, a közösségi és egyéni szintű integráció, és az előző projekt keretében elért eredmények fejlesztésének biztosítása volt.

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a jövőben is törekszik a hátrányos helyzetű szegregátumok integrálásának segítésére, folyamatosan keresi a fejlődést segítő programokat, az eddigi komplex telepprogramok pozitív eredményei alapján hasonló projektek megvalósítási lehetőségét.